Tuesday, December 14, 2010

#1 Kolum Politik


Semalam dipinggir bandar Kuala Lumpur ini setelah sekian lama telinga ini sunyi dari laungan keramat "REFORMASI" kini kembali dipekik sampai begitu hampir disisi telinga aku. Panjang cerita pun tak elok, mudahnya macam inilah. Semalam aku meluangkan sedikit masa(lama juga sebenarnya) untuk menghadiri ceramah umum KeAdilan yang dikendalikan oleh Parti KeAdilan Rakyat Cawangan Wangsa Maju. Dekat Taman Melati. Jemputan penceramahnya bukan orang biasa. Kalau tak popular mana, tak sampainya aku dekat sana. Semalam yang ada Sdr. Tian Chua, Sdri. Teressa Kok, Sdr Anwar Ibrahim (yang ni tunggu sangat pun) dan ramai lagi yang malas aku nak tulis serta ada sesetengahnya aku tak kenal.

Aku bukan fanatik politik (pergi ceramah tetiap minggu) dan aku tidak secara langsung terbabit dalam politik. Aku hanya pemerhati dan tidak dinafikan aku memang berada dipihak pembangkang. Namun bagaimanapun, manusia punya hak untuk berbicara serta menentukan hak untuk berada dimana dia ingin berpihak.

Ini pun post pertama aku mengenai politik. Seperti yang tertera pada tajuk diatas terselit juga tanda "#1". Aku rasa kalian semua faham (tak faham tanya kemudian).

Let me do this thing really straight to the point and clear (Tak reti speaking sangat, tibai ja).

Mengulas tentang laporan-laporan di televisyen dan akhbar-akhbar yang tidak telus.
Dalam beberapa minggu yang lalu semasa aku menonton televisyen, ianya adalah berita yang dilaporkan oleh sebuah stesen televisyen kerajaan tentang ketiadaan minat oleh pelabur asing malah pelabur tempatan untuk melabur di negeri yang ditadbir oleh pembangkang.


Sumber: MIDA (Malaysian Industrial Development Authority)
Rujukkan Warna Negeri Yang Dipimpin:
Barisan Nasional (Biru Tua)
KeAdilan (Biru Laut)
DAP (Merah)
PAS (HIJAU)

Sumber ini bukan rekaan, boleh merujuk ke URL ini:



Persoalannya:
  1. Apakah mereka ini melaporkan sesuatu berita tanpa kajian, bersifat membuta tuli?
  2. Adakah mereka ini melaporkan untuk satu pihak sahaja?
  3. Beginikah kita mampu bangga dengan tahap laporan yang professional?
  4. Masih mampukah kita mempercayai media utama Malaysia?

p/s: Inilah yang kawan rapat aku maksudkan, "Media Malaysia, Media Kotor". Aku pula"Media Malaysia Semakin Bodoh Bagai Lembu Dicucuk Hidung". Itu sahaja untuk post kali ini.

SEKIAN

2 comments:

Muhammad Azim said...

Bukan sume media Malaysia kotor.. cume media arus perdana je tidak amanah dgn memberi maklumat yg kurg tepat pada rakyat..^_^

Pena Derhaka said...

secara logiknye media malaysia tiada siapa yg akan pdang mereka yg alternatif...
tiada lain pasti
tv3 suku
utusan meloya
berita hairan
ahahaha!

Sumber Tenaga Patraque